Jovan Vasiljević: Influenserski posao nije lak, novac ne dolazi preko noći

od Marija

Jovan Vasiljević je 23-godišnji fotograf, influenser i bloger iz Banatskog Karlovca koji na svom Instagram profilu neguje poseban stil –  njegove fotografije su prosto bajkovite. Fotografisanjem je počeo da se bavi pre pet godina nakon što je za punoletstvo dobio tablet i uvideo da njime može zauvek da zabeleži momente oko, ali i u sebi. Nakon dve godine rada na svom Instagram profilu i gotovo svakodnevnim pravljenjem fotografija, stigao mu je prvi influenserski ugovor i saradnja sa prvim klijentom – kompanijom Bambi. Ipak, ako govorimo o ciframa, u njegovom slučaju, one nisu ni malo vrtoglave.

Njegov sadašnji posao nema veze sa formalnim obrazovanjem. Završio je srednju Ekonomsku školu u Alibunaru, a u Beogradu Visoku turističku školu.

Ljubav prema fotografiji usvojio je od svoje starije sestre koja je volela da fotografiše. Nakon prvih fotografija napravljenih tabletom, roditelji su mu kupili aparat. Dve godine potom, od svoje zarade uspeo je da kupi još bolji. Kada je krenuo put fotografskog i influenserskog posla, nije imao nikakvu viziju i plan. Dovoljno je bilo to što ga fotografija i stvaranje iskreno zanimaju. Sada ima svoju foto-radnju, Callisto photo.

Foto: J. Vasiljević

„Rekao bih da me je mogućnost da se jedan trenutak večno zaledi i zabeleži privukla i podstakla da se bavim fotografisanjem. Bilo da je taj momenat iz nekog razloga poseban ili je jednostavno došlo do (umetničkog) izražavanja nečijih misli. Što me dovodi do takozvane nadrealne i konceptualne fotografije koju takođe jako volim. Pravac gde neke svoje neopipljive misli mogu uz pomoću različitih dodatnih alata, a putem fotografije, prenetu u stvarnost. Ali, sve u svemu, složićete se samnom da je retka osoba koja ne voli fotografije. Naravno, postoje ljudi koji su stidljivi i ne vole se često fotografisati, ali ni oni nisu otporni na taj prelep osećaj nostalgije koji fotografije donose“, priča nam Jovan.

Počeo je da koristi Instagram onda kada ga je malo ljudi u Srbiji bilo na toj mreži. Ako sada odete na njegov profil, videćete da ima više od 55 hiljada pratilaca. Nisu došli preko noći. Kaže da mu je za ovu impresivnu cifru bilo neophodno više od pet godina svakodnevnog rada. Ali kada smo kod brojki, smatra da one za posao na Instagramu nisu presudne. I za svakog ko namerava da upliva u infulenserske vode ima savet: ne operećujte se brojkama –  ni pratiocima, ni zaradom. Morate voleti to što radite, iskreno uživati u tome, a onda će klupko samo početi da se odmotava.

U nastavku intervjua objasnio nam je i čitav proces nastanka jedne bajkovite fotografije. Ali krenimo redom.

SL: Počeo si da se baviš fotografijom sa 18 godina. Mlad, prilično. Kako je izgledao tvoj početak? Kada to pitam, mislim na učenje da fotografišeš i početna novčana ulaganja? Mnogi kada vide tvoj profil, možda kažu „lako je njemu, sigurno ima para pa može sve tako“ i slično.

Foto: J. Vasiljević

J: Pre svega želim da napomenem nešto što smatram da je vrlo važno, a to je da je Instagram (pre svega) jedna velika iluzija, i da su stvari retko kada onakve kakve se nama čine spolja. No da se vratim na pitanje! J Fotografijom sam se krenuo baviti sasvim slučajno može se reći. Vidite, oduvek sam bio tako reći “štreber” za tehnologiju … Za 18. rođendan dobijam tablet. Krećem da istražujem i igram se kada shvatim da tablet ima fenomenalnu kameru. Takođe u to vreme Instagram je tek polako počeo da se razvija i ja sam se ubrzo uhvatio u ritam. I tu je nešto kliknulo. Bio je to taj spoj prethodnih fotografskih mini projekata sa sestrom + sopstvena večita znatiželja za stvaranjem. Žarko sam i sam hteo probati napraviti te zanimljive flatlay-e i vizuelno zadovoljavajuće kompozicije. Nakon nekog vremena došla je i prva ponuda za fotografski posao kada su mi roditelji i odlučili kupiti prvi aparat. Fotografija je skup posao, to svakako stoji. Ali, trudom, radom (i svakako podrškom) sve se može postići. Dve godine kasnije uz sav taj trud i pomalo sreće uspeo sam sâm isfinansirati novi, napredniji aparat.

SL: Sve tvoje fotografije na Instagram profilu ostavljaju bez daha. Bajkovite, prosto uvlače gledaoca u svoj svet. Zašto si se odlučio za takav stil i takvu estetiku?

J: Hvala puno! Drago mi je da to čujem! Mada, bojim se da nemam “pravi” odgovor na to pitanje. Jednostavno, oduvek sam voleo sve što ima veze sa nečim bajkovitim; čarobnim. Kao što sam nagovestio u jednom od prethodnih pitanja – fotografija za dosta ljudi zna biti platno po kome šaraju misli. Način za izražavanje nekih misli koje se ne mogu pretočiti u reči. Ili mogu, ali nije dovoljno. 

Foto: J. Vasiljavić

FOTOGRAFIJE KAŽU ONO ŠTO REČI NEKAD NE MOGU

SL: Čini se da je većina fotografija savršeno isplanirana. Svaki ugao, tačno određeni predmet, svetlo… Kako izgleda čitav proces nastanka jedne fotografije: od ideje, fotografisanja, obrade, pisanja opisa? Molim te da odabereš jednu konkretnku fotografiju sa profila i kroz nju nam predstaviš proces?

J: Tako je! Dosta fotografija bude isplanirano, mada je to nešto što iskreno već duže vremena pokušavam da promenim. Da živim u trenutku. I da takve fotografije sa takvom “opuštenijom” emocijom i iznesem. Ali, to je već skroz druga tema!

Uzeću za primer jednu od skorijih fotografija – Dakle, u pitanju je serija fotografija inspirisana pesmom Lose You To Love Me, odnosno grubo prevedeno “Izgubiti tebe da volim sebe”. Muzika me dosta inspiriše. Ono što je možda zanimljivo jeste da dosta puta neke fotografije imaju i više priča iza sebe. U smislu – kako bih ih lično protumačio ili odakle je ideja generalno potekla. Poneki put ideju i podelim, a poneki put i ne kako ne bih pokvario doživljaj posmatraču. Odnosno, da bih dao više prostora za maštu i razmišljanje. Jer svi posmatramo stvari drugačije, te mi je zanimljivo videti kako drugi vide nešto što bih ja možda skroz drugačije protumačio. J Što se konkretne serije fotki tiče, i one su imale više priča i ideja: Da li je neko krenuo s namerom izjave ljubavi, predosmilio se i ostavio pismo da tone? Da li je to bio susret dvoje u ljubavi, a koji se nije dobro završio? Ili je pak neko primio pismo, ali znajući da mu ništa dobro otvaranje istog neće doneti, suzdržao se, ostavio pismo i time konačno završio sa tim poglavljem svog života? Ah, ta misterija! J Svako “čita” ove fotografije kako njemu odgovara. I svakom će nešto drugo značiti. Drugu emociju preneti. Možda nekom potreban znak poslati? Lično za mene je pretstavljao konverzaciju sa samim sobom. Jer, naravno ne mora uvek biti neka druga osoba po sredi! J

Foto: J. Vasiljević

SL: 55 hiljada pratilaca je impresivna brojka. Kako su dolazili pratioci? Kako su oni vremenom rasli? U današnje vreme svi poznajemo bar jednu osobu koja se trudi svakodnevno da uredi svoj Instagram profil, žele što veći broj pratilaca, ali ne polazi joj za rukom.

J: Da, pretpostavljam da jeste! Kao što spomenuo, na Instagram sam se pričlanio baš odavno kada se o njemu u svetu, a kamoli “kod nas” nije mnogo znalo. Tada bi Vas ljudi zapratili jer zamislite – sviđa im se to što radite! J Danas je sve(t) totalno drugačije! Uglavnom, taj usporen rast je nešto što na sve nas trenutno utiče. Ali, da se razumemo i ljudi bi sve odmah ili sad. Kada razmislite, da nekom danas ko tek započinje kažete da za 50k+ pratilaca treba da rade svakodnevno narednih 5+ godina ne bi bili impresionirani. Ne mogu reći, i sam sâm u jednom trenutku upao u tu nestrpljivost za uspehom i isprobavao različite metoda i strategije. Neke od njih su npr. bile organizovanje velikih udruženih plaćenih Giveaway-a. I dan danas osećam posledice istih kako brojevi pratioca svakodnevno opadaju. Jednostavno se ne može forsirati. Ali, uspeo sam shvatiti da me brojke ne definišu! I to je nešto što želim da svako čuje i zna. Da se njihov rad i trud ne može, niti se treba meriti sa brojkama. Znam da je realnost pomalo drugačija, ali … A, bonus savet za sve one koji pokreću sopstveni biznis preko Instagram-a je da se ne fokusiraju na brojke, već na svoje radove! Treba da ulažu naravno u promocije na Instagramu, gde danas imaju raznolike opcije, ali na kraju krajevi tim ljudima je najbitnije da njihov proizvod dopre do ljudi, da se ljudima to svidi i da oni žele isti i da kupe. A, dokle god imaju mušterije, koliko im je “velika” stranica je manje važno.

Foto: J. Vasiljević

SL: Pored Instagram profila, vodiš i blog. Odakle naziv „United thoughts of Wanderluster“?

J: Uh, da … Priča naziva mog bloga nije nonšalantna kao većini … Oduvek sam voleo da pišem. I vrlo dugo sam imao blogove. Razne. Pre nego što su oni postali ono što danas jesu. Zanimljiva činjenica koju malo ljudi zna je da su mi prvi Blogovi bili vezani za crtaće koje sam kao klinac obožavao. Prikupljao bih vesti iz celog sveta i kačio na blog. I to je iskreno baš dugo trajalo do nekog trenutka kada više nisam pratio te crtaće, te isto tako nisam bio toliko aktivan na Blogovima. Ali, mi je nedostajalo. Blogovanje, pisanje, uređivanje sajta … Tada sam odlučio napraviti personalni blog u kome bih pisao o raznim stvarima iz sfere svog života. Međutim, to nije dugo potrajalo. Ali, ta ideja je nekako uvek bila tu sa mnom. I oduvek sam smišljao idealno ime svog bloga (kako prethodnim nikako nisam bio zadovoljan 😂) … I tako mi je jednog dana samo “dunulo”. United Thoughts of a Wanderluster. Da, to je to! Neko sam ko je oduvek voleo putovati i uvek zamišljao sebe u nekim dalekim krajevima. Na početku je to trebao biti blog o putovanjima, ali sudbina je imala drugačije planove za mene, te sam baš tih godinu, dve nakon otvaranja bloga dosta slabo putovao (za jedan Travel Blog). Ali, kako nisam želeo napustiti Blog, jednostavno su se njegove grane proširile i zaista postale Sjedinjene misli jedne Skitnice. J

„TRENUTNO OD INSTAGRAMA ZARAĐUJEM MANJE OD PROSEČNE PLATE U SRBIJI“

SL: Ako se ne varam, prvu saradnju si ostvario sa „Bambijem“. Posle koliko rada je došao prvi klijent i da li se sećaš kako su ti se obratili, šta su zahtevali od tebe?

J: Tako je. Sa kompanijom Bambi sarađivao sam na njihovim Wellness keks proizvodima (hvala Bambi J ). I to se desilo nekih dve godine nakon fotkanja i stvaranja nekog imena za sebe uz pomoć tableta i kamere od 5 megapixel-a. Bili su jako fini. I previše verujte mi. Kada se setim prvih par fotki koje sam im tada uradio iskreno me uhvati blam. 😂 Ali, naravno retko čiji počeci su očaravajući složićete se! J Radili smo na Instagram kampanji, odnosno reklame na mom ličnom Instagramu. A, kasnije sam radio fotografije za njih, kao fotograf, a ne kao Influenser.

Foto: J.Vasiljević

SL: Kada vide tvoj profil, mnogi se bave i pogađanjem cifre, odnosno pitanja “koliko zarađuješ”? Da li imaš neke klijente i kako funkcioniše posao sa njima? I ne želimo da budemo indiskretni, ali molim te da, ako možeš, pre svega zbog mladih ljudi koji imaju možda pogrešne predstave o zaradi na mrežama, napišeš da li je tvoja mesečna zarada prosečna ili daleko iznad prosečne zarade u Srbiji?

J: Što se lično mene tiče moja mesečna zarada je trenutno ispod prosečne zarade u Srbiji. Nekada je to bilo i nešto preko prosečne, a nekad i na sredini. Svaki mesec zarađujete drugačije, što je za mnoge ljude … diskutabilno, te vrlo dugo uz Instagram kao i ja rade i sporedni, dodatni, da ne kažem „regularni“ posao. Prethodnih par godina radio sam mnogo više na svojoj fotografskoj karijeri, gde sam, moram se pohvaliti i zvanično osnovao svoju foto firmu! Tako da, kao što rekoh – retko čiji su počeci očaravajući! J  No, u svakom slučaju ove godine odlučio sam se fokusirati malo više na Instagram i mogućnosti koje on pruža! J Da se može dobro zaraditi, to svakako stoji. Sve zavisi od Vas samih, kao i u mnogim drugim poslovima. Trenutno imam potpisan ugovor sa kompanijom Rauch za koje radim fotografije, kako za domaće tako i Austrijsko tržište, koje oni dalje koriste u svrhe promocije i slično. Prethodno sam imao čast raditi foto saradnje sa brendovima poput Lidl Srbija, BambiWellness , zatim i Influnserske poslove sa Mondelēz International Milka Srbija, McDonalds, Turistička Organizacija Srbije itd…

SL: Callisto Photo. Kako je došlo do registrovanja firme? Da li je to sada tvoj posao? Da li imaš još zaposlenih?

J: Tako je, Callisto Photo je moja fotografska firma i moj full time posao gde sam trenutno ja jedini zvanično zaposlen, ali svakako imam brdo pomoći porodice, prijatelja … J Recimo da mi se prošle godine vrlo posrećilo da mi se sve kocke spoje onako kako trebaju. Između ostalog bio sam jedan od 10 pobednika 3in1 Nescafé Generacija 2019konkursa za mlade talente Srbije koji je organizovao Nescafé. To mi je svakako bio jedan od velikih motivatora i podstreka. Pogotovo što je ovo bila pobeda nakon drugog puta učestvovanja! J

Foto: J. Vasiljević

SL: Mnogi smatraju da je rad na Instagramu i blogu lak, a zarada kao da „pada sa neba“. Šta bi rekao onima koji razmišljaju da se bave onim što i ti? Koji su to ključni saveti?

J: Nije lako. Pogotovo početak. Počeci su teški svuda, ali u ovom svetu naročito. Kada se (nakon par dobrih godina rada) uhodate, sve postaje lakše. Iskreno, ne volim previše „braniti “ ovu karijeru u tom smislu jer mi dođe pomalo neprijatno. Jer, koliko god naporno bilo, ne može se porediti sa nekim drugim poslovima koje drugi rade. I  zaista se osećam prezahvalno i presrećno da radim nešto u čemu apsolutno uživam i nešto što volim. Što je vrlo teško na našim prostorima. I nekako jednostavno ne mislim da je fer sa moje strane da se žalim ili slično. Ne volim i ne podržavam upoređivanja, ali ovo je jedan od retkih slučajeva koje zaista ne možemo, a ne uporediti. U svakom slučaju, ko god želi da uđe u čitav ovaj svet, dobro je došao i želim im puno sreće! Ali, mora da znaju da je potrebno uložiti mnogo truda, mnogo rada, vremena i naravno novca. I najbitnije od svega je da zaista žele da to rade. Jer to vole. Jer žele da budu kreativni. Da šire pozitivu. Da uveseljavaju ljude. Inspirišu. A, ne da uđu u ovo jer žele na prvom mestu da zarade. Takvi ljudi ovu industriju uništavaju. Mogao bih se raspričati na ovu temu do sutra, ali ponekad bolje da ćutim!

SL: Neizostavno, budućnost. Da li sada imaš utisak da ćeš se fotografisanjem i blogovanjem baviti ceo život?

J: Hmmm, iskreno ne znam odgovor na to pitanje. Trenutno vodim život „one day at the time“ i sa stvarima se susrećem onako kako dođu. Neko sam ko uvek traži nešto novo, tako da videćemo … Ali, svakako se nadam da će imati neke veze sa stvaranjem generalno kako je to uvek bilo nešto što sam najviše voleo.

0 komentar
6

Slični članci

Ova web stanica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavićemo da ste dobro s tim, ali možete odustati ako želite. Prihvatam Pročitajte više