HRONO ISHRANA: NE MISLI O KALORIJAMA, NEGO O KOMBINOVANJU NAMIRNICA

od Marija

Hrono dijeta je režim ishrane koji se zasniva na unošenju hrane u organizam u određenom vremenskom intervalu, sa definisanim razmacima između obroka i u određenoj kombinaciji. Ono što je takođe vrlo karakteristično za ovu dijetu jeste da se ne broje kalorije, već je važna samo pravilna kombinacija hrane i vreme broka. Vremenom organizam sam sugeriše koliko nam je hrane potrebno da unesemo.

VREME OBROKA

Vreme obroka i kombinacija hrane je definisana prema lučenju određenih hormona ( kortizol, insulin ) i enzima za varenje hrane. Shodno tome unošenje hrane je predviđeno u vidu tri obroka, kao doručak, ručak i večera. Užina je dozvoljena u periodu održavanja kilaže i predlaže se da se uzima oko 17 časova, kada je organizmu najviše potrebna dodatna  energija.

Što se tiče vremena unošenja hrane preporuka je da doručak bude maksimalno 1-2 sata nakon buđenja (preporuka do 9h), ručak 4-6 sati nakon doručka, a  večera 4-6 sati nakon ručka.

Voda ( sa limunom ), biljni čajevi i kafa nezaslađeni i bez mleka su dozvoljeni između obroka.

PRAVILA ZA KOMBINOVANJE HRANE

Opšta pravila za kombinovanje namirnica su ta da se ugljeni hidrati (žitarice, hleb, testenina, krompir, pirinač, ..) ne kombinuju sa proteinima (jaja, meso, riba, sir, mahunarke ) i proteini različite vrste da se ne kombinuju međusobno, izuzetak je  period doručka kada su ove kombinacije dozvoljene, jer je aktivnost enzima tada najveća. Sveže povrće je dozvoljeno u svim kombinacijama, a sa nekim barenim i kuvanim povrćem treba biti oprezan, jer kuvanjem dobijaju veći procenat ugljenih hidrata i veći glikemijski indeks, kao što su na primer šargarepa, paštrnak,..

Za doručak se ne preporučuje unos prostih šećera poput voća, već složeni ugljeni hidrati, masti, proteini, i njihova kombinacija.

JELOVNIK

Primer doručka: jaja, integralni hleb, puter, paradajz.

Primer ugljenohidratnog ručka (nikad posle 15h) je testenina sa krompirom ili rižoto sa povrćem uz svežu salatu, a primer proteinskog ručka (može i posle 15h)je pečeno belo meso sa grilovanim tikvicama i brokolijem  uz svežu salatu.

Za večeru se preporučuje da najčešće bude kombinacija lakih proteina i povrća, kao što je salata sa ribom, salata sa kuvanim belancima, grilovano povrće i dr.

Na dati režim ishrane se uglavnom odlučuju osobe sa povećanom telesnom težinom, povišenim masnoćama u krvi, insulinskom rezistencijom, hipertenzijom i dr.

KONSULTACIJA SA NUTRICIONISTOM

Moja preporuka je da je uvek dobro došla konsultacija ili sa lekarom ili sa nutricionistom, kako bi zajedno doneli zaključak ,na osnovu zdravstvenog stanja i ritma života, koja je dijeta i koje su namirnice najbolji izbor za vaš organizam.

Konkretno u svom radu kroz razgovor sa klijentom o načinu života, navikama, dosadašnjoj ishrani, greškama i problemima i detaljnu analizu zdravstvenog stanja, odlučujem se za vrstu ishrane, ali mogu da kažem da su hrono principi jedni od najčešćih principa koje praktikujem u svom radu.

Najčešće greške koje se prave jeste posegnutost za užinama tj. grickanjem između obroka.

Autor teksta je magistar farmacije i medicinski biohemičar Isidora Janković

0 komentar
0

Slični članci

Ova web stanica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavićemo da ste dobro s tim, ali možete odustati ako želite. Prihvatam Pročitajte više