BUNDEVA NA JESENJOJ TRPEZI

od Marijana

Nezamenjivi jesenji sastojak mnogih kolača, torti, supica i drugih jela svakako je bundeva ili tikva. U kombinaciji sa cimetom neodoljivo priziva hladnije vreme i toplinu doma, dok je neretko koristimo i kao sjajnu dekoraciju istog. Jedno je sigurno ne možemo joj ostati ravnodušni.

Bundeva je jednogodišnja biljka iz roda Cucurbitaceae u koju takođe spadaju i dinja, lubenica i krastavac. Potiče iz Meksika, a zahvaljujući Kolumbu došla je u Evropu. Plod bundeve žutonarandžaste je boje i koristi se za ishranu kako ljudi, tako i životinja. Njeno seme se koristi za jelo i za proizvodnju  ulja, koje je izuzetno bogato vitaminom E.

Seme bundeve izuzetno je bogato vitaminima, mineralima, belančevinama, ugljenim hidratima i masnoćama. U 100 g semenki ima čak 600 kcal pa pazite da ne preterate u konzumaciji.

Ulje koje se dobija iz semenki bundeve postupkom hladnog ceđenja „tamno zelenkaste je boje, a izuzetno je zdravo jer sadrži visokovredne esecijalne masne kiseline i to oko 45% linoleinske, 25% oleinske i 30% palmitinske i stearinske kiseline i lecitin“ (kuhinjica.rs).

BENEFITI BUNDEVE

Meso bundeve izuzetno je meko i ukusno, od njega se mogu pripremati različiti pirei, supe, kolači. Ne samo što je izuzetno iskusna, povoljna i laka za obradu, ono što je posebno važno jeste da je izuzetno zdrava:

„Kako sadrži preko 90% vode ima nisku energetsku vrednost – 100 grama ima ispod 30 kcal, lako se vari, pa je idealna u dijetama, ishrani zdravih ali i bolesnih osoba. Njena intenzivno narandžasta boja i sama odaje pravo bogatstvo alfa i beta-karotina (provitamina vitamina A) koji se kasnije u našem organizmu pretvaraju u vitamin A ; moćni antioksidans čiji je zadatak da jača naš imunitet baš sada kada je i najpotrebnije – u vreme kada vladaju prehlade i viroze. Beta-karotin igra veliku ulogu i u prevenciji malignih bolesti jer ima sposobnost da transformiše proizvode metabolizma – koji su kancerogene prirode u manje štetne supstance.
Osim toga, meso bundeve je veoma bogato kalcijumom, fosforom, kalijumom, cinkom, magnezijumom, manganom, vitaminima B grupe – posebno folnom kiselinom, vitaminima E i C, a sadrži obilje dijetnih vlakana“ (kuhinjica.rs).



0 komentar
0

Slični članci

Ova web stanica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Pretpostavićemo da ste dobro s tim, ali možete odustati ako želite. Prihvatam Pročitajte više